PLAYBACK
PLAY 2011.
TRZEJ
AMERYKAŃSCY KOMPOZYTORZY
Czas:
6-12.09.2011
Miejsca:
Narodowa
Galeria Sztuki Zachęta
Instytut
Awangardy
Chłodna
25
Powiększenie
Nowy
Wspaniały Świat
Kurator:
Michał
Libera
Organizacja:
4.99
Playback
Play 2011:
Tegoroczne
Playback Play to najbardziej obszerna w Polsce prezentacja twórczości
nestorów amerykańskiej muzyki eksperymentalnej: Roberta Ashley'a, Mortona
Feldmana i Alvina Luciera. Przez lata pozostający w cieniu Johna
Cage'a, to oni mają obecnie największy wpływ na oblicze muzyki poszukującej.
Ich opery, elektroniczne manipulacje głosem, medytacyjnie długie kompozycje z
ciszą w roli głównej czy utwory na tony proste przekraczają granice między
muzyką poważną, rozrywkową i eksperymentalną.
Playback
Play będzie
prezentacją nietypową. Obok skrupulatnych interpretacji dzieł amerykańskich
mistrzów na podstawie ich zachowanych partytur, znajdą się utwory inspirowane
ich twórczością, często przygotowane specjalnie na okazję warszawskich
koncertów. Oparte na szeregu cytatach i zapożyczeń będą ukazywały związki
trzech Amerykanów z innymi nurtami muzyki najnowszej.
W
przedsięwzięciu wezmą udział zarówno zagraniczni znawcy muzyki amerykańskich
kompozytorów (Frank Denyer, Hilary Jeffery) czy specjaliści od
wykonawstwa muzyki współczesnej (Mikołaj Pałosz, Paweł Nowicki znany
z Kwartludium) jak i artyści pozostający z dala od muzyki poważnej i zajmujący
się na co dzień operami radiowymi i utworami na dziecięce zabawki (Ergo
Phizmiz), muzyką rockową (Maciej Cieślak ze znany ze Ścianki) i
najnowszymi technikami używania gramofonów (DJ Lenar znany m.in. z Paris
Tetris).
Robert
Ashley
to twórca m.in. eksperymentalnych oper, w których głosy wokalne i
instrumentalne są traktowane na równi: jako postaci opowiadające luźno
połączone i zazwyczaj absurdalnie codzienne historie. Morton Feldman
jest mistrzem subtelnego operowania ciszą. Jego kompozycje są niezwykle
delikatne, powolne i zmysłowe – zupełnie inne od muzyki współczesnej, która w
latach 60. dominowała w Europie. Alvin Lucier jest jednym z założycieli
sound artu – w jego utworach można usłyszeć najbardziej niezwykłe fenomeny
towarzyszące rozprzestrzenianiu się dźwięku w przestrzeni.
Pełny
program i aktualizacje: www.patakaind.blogspot.com
Playback
Play 2011: Idea
Ponoć
w większości trójkątów dochodzi do mimowolnego sojuszu i dominacji dwóch nad
trzecim. W przypadku trójkąta Ashley / Lucier / Feldman takich sojuszy jest
niezliczona ilość. Dwóch z nich zrewolucjonizowało wykorzystanie głosu w
muzyce; dwóch innych – partytur graficznych; jeszcze inni, ale też tylko dwóch,
komponowało nie tyle dźwięki co ich fizyczne funkcjonowanie w przestrzeni. Tak
można wyliczać w nieskończoność gdyż w ich twórczościach krzyżują się
najważniejsze techniki muzyki eksperymentalnej ostatnich dekad. Ashley
znany jest przede wszystkim z wywrotowego połączenia tekstu i muzyki w postaci
swych niezwykłych oper; Feldman z cichego, subtelnego uwodzenia
nieregularnymi powtórzeniami; Lucier z przełożenia ustaleń naukowców na
swe ultra-redukcjonistyczne kompozycje i instalacje. Każdy z nich to całkowicie
osobna i absolutnie niepowtarzalna w swej konsekwencji osobowość. A jednak po
kilku dekadach dominacji Cage'a i minimalistów to oni powracają jako główne
źródła inspiracji z lat 60. Nie tylko w muzyce poważnej.
Pomimo
swej wybiórczości, tegoroczne Playback Play to bodaj najpełniejsza
prezentacja ich twórczości w Polsce. Z drugiej strony, tej muzyki często nie da
się zaprezentować czy wykonać. O ile Feldman precyzyjnie
zapisywał nawet swe otwarte kompozycje, to partytury Luciera są często tylko
zgrabnie opisanym pomysłem, do którego nawet sam kompozytor ma luźny stosunek.
Jeszcze trudniej interpretować wczesne, najbardziej radykalne opery Ashley'a.
Nie istnieją ich kompletne libretta, a te fragmenty, które istnieją – nie
pokrywają się z kilkoma zaledwie nagraniami ich wykonań. Więcej wiadomo o nich
z anegdot i legend, które jednak nie stanowią żadnej możliwej do wykonania
całości. Tak czy inaczej – wszystkie ich kompozycje układają się w wielowątkową
i niejednorodną teorię znikania: wybrzmiewania dźwięków, ich destrukcji w
rezonansach czy elektronicznych przetworzeniach czy całkiem po prostu w
zapominaniu ich wykonań i znikaniu partytur, które nigdy nie były
najważniejsze. Niech to będzie legitymizacja nonszalanckiego potraktowania
znikającej muzyki współczesnej. Wrześniowe Playback Play będzie łukiem
od precyzyjnych wykonań do czystych fantazji „na temat”. Albo inaczej ujmując
to samo: tygodniową sesją kilkunastu muzyków, którzy zgodzili się rozszerzyć
utwory trzech amerykańskich kompozytorów o swoje doświadczenia.
Frank Denyer, założyciel słynnego Barton Workshop, to jeden
z najważniejszych znawców i interpretatorów twórczości Feldmana. Ergo
Phizmiz z kolei jest autorem oper dla dzieci, audycji radiowych, piosenek
barowych i aranżacji muzyki Aphexa Twina na instrumenty zabawkowe. Hilary
Jeffery jest wirtuozem puzonu regularnie wykonującym utwory Luciera na
zmianę z koncertami w składzie Jimi Tenora. Alessando Bossetti od lat
zajmuje się szarą strefą pomiędzy głosem i muzyką instrumentalną i
elektroniczną. Maciej Cieślak (m.in. Ścianka), Edyta Fil, Michał
Górczyński (m.in. Kwartludium), DJ Lenar, Paweł Nowicki (m.in.
Kwartludium), Mikołaj Pałosz, Julia Szproch (m.in. Frozen Bird) i
Julia Ziętek (m.in. Księżniczki) mają podobnie zróżnicowane zainteresowania
od klasycznej i współczesnej muzyki poważnej przez improwizacje, turntablizm,
muzykę elektroniczną i rockową na setach DJ-skich kończąc. Słowem: „muzyka
poważna” z niezbyt poważnym stosunkiem do słowa „poważna”.
Playback Play 2011:
Program
06.09.2011,
wtorek
Nowy
Wspaniały Świat, 20.00: Alessandro Bosetti + Maciej Cieślak, Hilary Jeffery, DJ
Lenar
Elektroniczne
transformacje mowy czyli m.in. „Duke of York” i „The Only Talking Machine of
that Kind in the World” Alvina Luciera
07.09.2011,
środa
Instytut
Awangardy (możliwa zmiana miejsca), 20.00: Hilary Jeffery solo
Jedna
z najbardziej znanych kompozycji Luciera na tony proste i instrument – w tym
przypadku puzon: „Wind Shadows”. Oraz rozwinięcie tej idei w postaci
autorskiego pomysłu Jeffery'ego – „Tromboscillator”.
08.09.2011,
czwartek
Zachęta,
19.00: Audycja radiowa – Morton Feldman
Zachęta,
20.00: Frank Denyer + Edyta Fil, Paweł Nowicki, Mikołaj Pałosz, Julia Ziętek
Wybór
wczesnych utworów Feldmana – od partytur graficznych („Projections”) i głosów
instrumentalnych bez określonych trwań („Durations”) po jeden z jego pierwszych
nie-minimalistycznych utworów repetytywnych „Why Patterns?”
09.09.2011,
piątek
Powiększenie,
20.00: Alessandro Bossetti, Maciej Cieślak, Hilary Jeffery, DJ Lenar, Mikołaj
Pałosz, Julia Szproch
Improwizowane
sety noise'owe i piosenkowe z utworem Luciera „Bird and Person Dyning” na
zabawkowego ptaka i sprzężenie zwrotne w centrum!
10.09.2011,
sobota
Chłodna
25, 19.00: Wykład – Robert Ashley
Chłodna
25, 20.00: Alessandro Bossetti, Ergo Phizmiz + Maciej Cieślak, DJ Lenar, Julia
Szproch, Julia Ziętek
Fantazja
na temat wczesnych oper Roberta Ashley'a – kolaż postaci, jak rozumiał swe
opery Ashley, ale i opery Ashley'a jako postaci w kolażu. A między nimi
drobinki Luciera – „Sacred Fox” na głos i pudełka oraz „Opera with Objects”
11.09.2011,
niedziela
Chłodna
25, 14.00: Ergo Phizmiz solo
Zachęta,
19.00: Audycja radiowa – Alvin Lucier
Zachęta,
20.00: Hilary Jeffery + Frank Denyer, DJ Lenar, Mikołaj Pałosz
Wczesnym
popołudniem recital Ergo Phizmiza z jego angielskimi szlagierami pubowymi;
wieczorem – partytury graficzne Ashley'a i wybór utworów Luciera w różny sposób
wykorzystujących zjawisko rezonansu.
12.09.2011,
poniedziałek
Zachęta,
20.00: Frank Denyer solo
Późne
arcydzieło Mortona Feldman, klasyka wielkiej skali i jedna z najbardziej
poruszających kompozycji ostatnich dekad – „Triadic Memories”.
>>>>>>>>>>
Pełny program i wszelkie aktualizacje: www.patakaind.blogspot.com
Playback Play 2011:
Biogramy
Robert
Ashley (1930)
Kompozytor
najbardziej znany z oper i dzieł teatralnych, z których wiele inkorporuje
elektronikę i rozszerzone techniki instrumentalne. Od 1961 do 1969 roku
organizator festiwalu ONCE w Ann Arbor a następnie jeden z założycieli grupy
ONCE, z której wyewoluował jeden z ważniejszych ansambli muzyki
eksperymentalnej Sonic Arts Union (w jego skład obok Ashley'a wchodzili Gordon
Mumma, David Behrman i Alvin Lucier). Ich specjalnością były jedne z pierwszych
kompozycji/improwizacji live electronics a także szereg akcji performatywnych
łączących w sobie teatr, muzykę i nowe media. Ashley często nazywał je operami
zakładając, iż gatunek ten jest niczym innym niż kolażem postaci (także
instrumentalnych). Jego fascynacja narracją a także muzycznym wykorzystaniem
głosu i zbliżeniem muzyki do mowy dały efekt w postaci klasycznych kompozycji
XX wieku jak m.in. „Wolfman”, „Automatic Writing” a od połowy lat 70. jego oper
jak m.in. „Music with Roots in the Aether”, „Perfect Lives” czy „Dust”. W 1969
roku Ashley został dyrektorem San Francisco Tape Music Center. W roku 1970
został dyrektorem Mills College.
więcej:
robertashley.com
Morton
Feldman (1926 – 1987)
Jeden
z najważniejszych kompozytorów muzyki XX wieku, pionier muzyki
niezdeterminowanej, autor jednych z pierwszych partytur graficznych celowo
włączających nieprecyzyjne instrukcje dla wykonawców (m.in. „Projections”,
„King of Denmark”, „In Search of Orchestration” oraz „Intersections”). Łączony
często z tzw. Szkołą Nowojorską (obok Johna Cage'a, Earle'a Browna i Chrisiana
Wolffa). Jedną z jego największych fascynacji było malarstwo, zwłaszcza
ekspresjonizm abstrakcyjny. Dzieła Feldmana od lat 60. sprawiają wrażenie
powolnych i cichych – jednak zarówno rytm jak i dynamika są w jego kompozycjach
niezwykle złożone. Niesłusznie kojarzony z minimalizmem, wypracował swoje
własne, niepodlegające żadnym apriorycznym zasadom sposoby powtarzania
ograniczonego materiału muzycznego. Jego późniejsze prace, po 1977 roku,
eksplorują wielką skalę – trwają często kilka godzin, opierają się na
minimalnym materiale muzycznym.
więcej:
cnvill.net/mfhome.htm
Alvin
Lucier (1931)
Kompozytor
muzyki eksperymentalnej i twórca instalacji dźwiękowych, jeden z fundatorów
sound artu. W swej twórczości zwraca uwagę na szereg zjawisk akustycznych
towarzyszących emisji dźwięku a także percepcji słuchowej. Długoletni profesor
muzyki na Wesleyan University, w latach 60. Lucier był członkiem wpływowego
zespołu Sonic Arts Union (wraz z Robertem Ashley'em, Davidem Behrmanem i
Gordonem Mummą). Duża część jego twórczości inspirowana jest ustaleniami
naukowymi, z których czyni on często istotę swoich kompozycji. Zasłynął m.in.
użyciem elektroencefalografu w kompozycji „Music for a Solo Performer”.
Rezonans, relacje między tonami o minimalnej różnicy wysokości, i transmisja
dźwięku w mediach elektronicznych należą do najważniejszych tematów jego
twórczości. Bodaj najsłynniejszą kompozycją Luciera jest „I Am Sitting in a
Room”, w której większość jego zainteresowań daje o sobie znać – kompozytor
czyta tekst, który jest nagrywany a następnie odtwarzany z magnetofonów w danym
pomieszczeniu; ze względu na jego częstotliwości rezonujące z każdym
odtworzeniem głos staje się mniej wyraźny po pewnym czasie zamieniając się w
szum.
więcej:
alucier.web.wesleyan.edu
Playback Play:
poprzednie edycje
Pomysł
na Playback Play wziął się z krótkiej rozmowy z wiolonczelistą,
Mikołajem Pałoszem w roku 2008. Od początku opierał się na frustracji związanej
z nikłym zainteresowaniem wykonawców interpretacją kompozycji. Muzyka
zapisana w postaci nut często zachęca do czegoś dokładnie odwrotnego – redukcji
tego procesu do podstawowej instrukcji wykonania zapisanej muzyki niczym prawa,
które należy wcielić w życie. Playback Play jest więc nieustająco dedykowany
polskiemu systemowi szkolnictwa muzycznego. Podstawowym celem jest stworzenie
możliwości pracy młodym muzykom nad kompozycjami współczesnymi w sposób
wymagający od nich zaangażowania i wyzbycia się strachu przed własnymi
pomysłami. Chodziło o złożoną komunikację między kompozytorem i wykonawcami.
Stąd od początku przedmiotem głównego zainteresowania były kompozycje
eksperymentalne.
Playback
Play 05 jest
kontynuacją wyjściowego pomysłu ale sięga dalej – do momentu, w którym
interpretacja przemienia się w fantazję ponieważ ani wykonanie, ani
jakiekolwiek pozostawanie w zgodzie z domyślnymi intencjami kompozytora jest
już niemożliwe. Tak jest w przypadku utworów, które nie istnieją inaczej niż
tylko w postaci legend i anegdot.
Playback
Play 01: Giacinto Scelsi
Prowadzenie:
Frances-Marie Uitti
Udział:
Dagna Sadkowska, Aleksandra Bugaj, Małgorzata Szczepańska, Mikołaj Pałosz
Playback
Play 02: interpretacja dzieł wizualnych
Prowadzenie:
Keith Rowe
Udział:
Wolfram, Raphael Rogiński, DJ Lenar, Mikołaj Pałosz
Playback
Play 03: Mauricio Kagel
Prowadzenie:
Reinhold Friedl
Udział:
Zosia Gołębiowska, Małgorzata Szczepańska, Jan Stokłosa, DJ Lenar i in.
Playback
Play 04: Malcolm Goldstein
Prowadzenie:
Malcolm Goldstein
Udział:
Dagna Sadkowska, Karolina Ossowska, Tomasz Chołoniewski, Mikołaj Pałosz
Michał
Libera (1979)
Socjolog,
krytyk i teoretyk muzyki XX wieku, kurator i organizator koncertów muzyki
eksperymentalnej. Od roku 2003 zorganizował ponad 100 koncertów i warsztatów w
Polsce i zagranicą w ramach takich serii jak „plain. music”, „Playback Play”,
„The Song Is You”. Współpracuje m.in. z Zachętą i Kólikarnia przy programach
muzycznych towarzyszących tamtejszym wystawiom. Był kuratorem projektu
"Półwysep Nowej Muzyki" w Domu Pracy Twórczej w Wigrach i jednym z
kuratorów festiwalu „Ad Libitum” organizowanego przez Fundację Polskiej Rady
Muzycznej. Jako krytyk publikował w takich periodykach jak Glissando, Kultura
Współczesna, Kultura Popularna, Res Publica, Recykling Idei czy austriacki
Skug. Regularnie prowadzi dyskusje, wykłady i spotkania na temat muzyki
najnowszej w takich instytucjach jak Zachęta, Centrum Sztuki Współczesnej
"Znaki Czasu" w Toruniu czy Centrum Kultury Nowy Wspaniały Świat.
Jest współpracownikiem Programu II Polskiego Radia, redaktorem serii
"Terytoria muzyki" w wydawnictwie Słowo / Obraz Terytoria, kuratorem
serii płyt z archiwalnymi nagraniami ze Studia Eksperymentalnego oraz ich
reintepretacjami w wydawnictwie płytowym "Bołt. New Music in Eastern Europe".
Prezes Fundacji 4.99 zajmującej się produkcją muzyki najnowszej, wydawcy
magazynu "Glissando".
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz